שלטי מידע בנחלי עין גדי

כחלק מפרויקט השילוט שהושלם השבוע הוצבו 37 שלטי תוכן במסלול המונגש של נחל דוד, עד המפל הראשון, בראשית המסלול של נחל ערוגות, ובמסלול העליון המחבר בין נחל דוד ונחל ערוגות, העובר דרך מעיין שולמית, המקדש הכלקוליתי, מעיין עין גדי ותל גורן.

השלטים נחלקו לשתי רמות מידע:

במסלולים המונגשים – השלטים מעט גדולים יותר, ובמסלול העליון – השלטים קטנים ופשוטים, נבלעים במרחב.

נושאי התוכן נבחרו ביחד עם צוות שמורת עין גדי, דודי גרינבאום מנהל השמורה, מיכאל בלכר האקולוג של עין גדי ואורית בורטניק, ממונת שימור ומורשת במחוז דרום, וכוללים תכנים על החי, הצומח, שימור הטבע והתרבות האנושית במרחב עין גדי. תהליך העבודה שביצעתי כלל איסוף חומרים ולימוד, הכנת רשימת נושאים עקרונית, מיקום הנושאים במרחב וכתיבת התוכן, שעבר אישור, הגהה, ועוד הגהה (ועוד אחת) ואז תרגום והעברה לעיצוב.

כל שלט כולל טקסט בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית ואיור גדול שבוצע במיוחד עבור פרויקט השילוט על ידי המאיירת המוכשרת הילה פלד.

השלטים הודפסו בדפוס רשת איכותי על גבי לוחות בטון (צמנטבורד). עוד ניסוי אמנותי של המעצב עופר קוטלר שהצליח מעל המצופה. (עופר הדפיס הדפסת ניסיון על לוח בטון והניח אותו על הגג של הסטודיו שלו בתל אביב למשך קיץ שלם כדי לבדוק עמידות לשמש. עמד בגבורה ועכשיו נראה כמה הוא עמיד בשמש של מדבר יהודה).

גב השילוט יפה ומוקפד כמו החזית. שלטי מידע כלליים קיבלו גב מתכתי כתום ושילטי מידע על צמחים קיבלו גב ירוק.

כמה שלטים לדוגמה:

שלטי העצים מתמקדים בעיקר בעצים המיוחדים של שמורת עין גדי, עצים השייכים לחברות צומח סודניות וטרופיות ומשגשגים כאן בזכות האקלים יוצא הדופן של נווה המדבר. העצים הנדירים מטופחים בשמורה, חלקם ניטעו בה מחדש אחרי שנכחדו ממנה (כמו הזקום המצרי) ומהווים את אחד מנושאי התוכן המרכזיים בה. בכל שלט ניתן שם הצמח בעברית, ערבית, אנגלית ושמו הלטיני המדעי, וניתן איור של נוף העץ, הפרח והפרי. במקומות בהם נדרשה נקודת צבע – חרגנו מהעיקרון של שלטים בשחור לבן בלבד והוספנו אותה.

IMG_3479IMG_3334IMG_3312

שלטי מידע כלליים על החי והצומח וההיסטוריה האנושית בשמורה:

מרבית שלטי המידע האלה עם רקע כתום, חלקם בודדים, אחרים כפולים או משולשים, בהתאם לגודל הטקסט והאיור.

שלט הכניסה לנחל דוד ונחל ערוגות:

WhatsApp Image 2020-02-23 at 17.49.32 (2)

שלט המציג את שני סוגי המסלע שמאפיינים אזורי מעיינות. בצד ההסבר הטקסטואלי שתי פרוסות מלוטשות של הטרטווין והקונגלומרט. אני צופה הרבה מישושים:

שלט מידע על ציפורי עין גדי (יש כאן טעות בצבע, השלט יודפס מחדש ואז אחליף את התמונה)

WhatsApp Image 2020-02-23 at 17.49.28

יעלים בעין גדי:

 

השלט היפה מכולם, אבל צריך לטפס כדי להגיע אליו, שלט תצפית על מצד ערוגות, הממוקם על הרכס ממול. שתי משקפות, אחת לילדים ואחת לגבוהים, מכוונת את הצופה אל המבנה המרוחק:

20200303_134232

שלטי מידע על החי בעין גדי, בצד השביל המונגש של נחל דוד:

20200226_104058

ואחרון חביב, לא שלט מידע, אלא שלט הנחיות. זיקקתי את ההנחיות החשובות ביותר למבקר בעין גדי, וניסיתי להפוך אותן לפחות שרירותיות. זה נעשה באמצעות סיפור מקרה, המסביר את הרציונל מאחורי ההנחיה. אסור להכניס כלבים לעין גדי, כי בצואת הכלבים יש טפיל שהורג יעלים. עכשיו זה יותר ברור והגיוני. כל הנחיה מלווה באיור קטן:

WhatsApp Image 2020-02-23 at 17.49.25

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה עבודות שלי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על שלטי מידע בנחלי עין גדי

  1. פינגבאק: תערוכה במבואת נחל דוד "עין גדי בעין ישראלית" | אוצרת נודדת

כתיבת תגובה